A motorolaj használata csökkenti a súrlódás, a kopást és a korrózió, által okozott károkat a motor mozgó alkatrészeiben és megszünteti a szennyeződéseket.
A motorolaj típusai
Szezonális motorolajok
- Téli olajok, melyeket a SAE J300 besorolás szerint „W” betűvel jelölték.
- Olajok minden évszakra.
A SAE szezonális motorolajok szabványok szerint a kenőanyag neve egy vagy két számot tartalmazhat. Az első szám a kenőanyag minimális üzemi hőmérsékletének jelzésére szolgál. A második szám a magas hőmérsékleti viszkozitást jelzi. Minél nagyobb a szám, annál sűrűbb az olaj.
A motor típusától függően
- Benzinmotorok. Ezeket az olajokat az API osztályozás szerint „S” betűvel jelöltük.
- Dízelmotorok. „C” betűvel vannak jelölve a motor típusától függően.
- Univerzális motorolajok. Mindkét betűvel vannak jelölve, és mind dízel-, mind benzinmotorokban használhatók.
Speciális motorolaj szimbólumok
- SF: speciális motorolaj az 1980-as években gyártott autókhoz.
- SG: ugyanebben az időszakban haszongépjármű-folyadék szimbólumok.
- SH: 1994 után gyártott motorokhoz.
- SL: 2000 után gyártott többszelepes turbófeltöltős motorokhoz.
A kőolaj alapja
Nyersolajból nyert kőolaj alapú olajok. Olcsóbb olajok, de hajlamosak elpárologni és megvastagodni a hidegben. Ha a motor túlmelegszik, ezek az olajok iszapképződéshez vezethetnek, ami alapja a motor meghibásodásának.
Félszintetikus motorolajok, amelyeket adalékanyagok hozzáadásával állítanak elő a kőolaj bázishoz, a teljes mennyiség körülbelül egyharmadára. Ellenállnak a fagynak, de idővel fokozatosan elveszítik viszkozitásukat. Bomlásuk termékei lerakódhatnak a motorban, ezért is kell figyelni a motorolaj szavatosság betartására.
Szintetikus olajok, szénhidrogénekből kémiai reakcióval előállítva. Védik a motort a korróziótól, hosszú élettartammal rendelkeznek, de többe kerülnek.
Hidrokrakkolással előállított motorolajok, amelyek molekuláris szinten módosítják a nyersolajat. Alacsony áron találhatók, de gyorsan elveszítik tulajdonságait, és nem tudnak ellenállni a hőmérséklet gyors változásának.
Tanácsok
A motorolaj adalékok átlagos élettartama 10 000 és 15 000 km között mozog, míg ha a motort nehéz terheléseknek vetik alá, akkor az élettartama 8 000–6 000 km-re csökken. Javasolt továbbá a kenőanyag cseréje évente legalább egyszer, még akkor is, ha az autót még nem használták. A tanácsok ezen részét javasolt nagyon megfogadni, a motor védelme szempontjából és az olajkereső segítségével jó minőségű olajat használni. A folyadék szintjét és állapotát 1000 km-enként ellenőrizni kell a megfelelő mérőpálcával. Az olajcserénél ne keverjen különböző márkájú vagy típusú kenőanyagokat. Fontos, hogy csak az autógyártó által ajánlott termékeket használja. A motort soha nem szabad túlterhelni olajjal.